Dørk i Cockpit
Her en lille serie billeder der måske kan give andre lyst til at fremstille en dørk til båden.
Gammel dørk!
Gammel dørk med teak lignende pvc overflade, udskiftes grundet råd i finerpladerne.
Dørkplade!
Dørkplade tildannes i 12 mm. finerplade af den type der benyttes til vognbund og sider i trailerer.
Falset for limning af teak kantliste, så overfladen kommer til at passe med tykkelsen på 8 mm. teakstave.
Opmærkning af Nordstjerne!
Kantlister samt opmærkning af teakbrikker for Nordstjerne monteret på dørkpladen.
Prøveoplægning!
Teak emner tilpasses og mærkes inden limning.
Før propning!
Udboring af huller til 12 mm. propper.
Nordstjerne!
Limning af teaklister på dørkplade. Bagsiden af teakstavene forstøves med vandtåge inden nedlægning i limen.
Limning!
Samtlige stave er lagt i polyurethanlim, og derefter fastgjort yderligere med 4.2 x 13 mm. rustfrie skruer.
Propning!
Størrelse på teakstave er 8 x 43 mm. falset i begge sider for nådning. Fals 3 x 5 mm.
Brikker til Nordstjerne er skåret uden fals, Opmærkningsfolien benyttes som nådningstape.
Overskydende materiale fra propper fjernes med stemmejern/pudsemaskine inden nådning.
Nådning!
Teakstave seales og fuges med nådningsfuge.
Slibning!
Nådningsfuge slibes med korn 40, derefter korn 120.
Imprænering!
Teakstave smøres med olieholdigt produkt.
Efter smøring!
Teak dørk klar til montering i cockpit. Hvis den ønskede patina skal fremstå i den sølvfarvede version, behandles blot med sæbespåner.
Efter første år!
Med alm. rengøring med sæbespåner så dørken sådan ud efter 1 år.
Tog resterne ibrug!
Valgte at bruge resterne af det indkøbte teak til at lave en dørk mere efter samme fremgangsmåde som tidligere, dog er her anvendt 10 mm. propper.
LM Logo!
I den lille dørkplade valgte jeg at ilægge LM logoet.
Kan købes!
Her mangler blot en gang olie, samt at montere glasfiberrammerne på undersiden.
Dørkplader på dette foto kan købes for 5.000,-