admin   ı  ©2020 Jan Willy  ı  Udviklet af Mads Hansen

BMW Isetta 300

Oprindelig stammer den lille bil fra Italien, hvor den i 1953 blev fremstillet under navnet Iso Isetta, og vist frem på biludstillingen i Geneve.

Den Italienske Iso Isetta var udstyret med en 2-cyl. totakstmotor på 236 ccm.

Tyskland fik i 1955 licensrettighederne til fremstillingen af køretøjet i de tysktalene lande, samt i skandinavien, og fremstillede den under navnet BMW Isetta.

Tyskerne erstattede motoren med en af deres egne, en 4-takst på 250 ccm. samme motor som de havde brugt på deres motorcykel R25. Senere blev den ændret til en 4-takst på 300 ccm. også denne var tidligere anvendt på BMW fabrikkens egnen R27 motorcykel.

I 1957 blev ruderne i bilen ændret, den store bagrude i plexiglas blev til en mindre i glas, sideruderne blev ændret til skyderuder. Inden fremstillingen af den lille bil afsluttes i Tyskland i 1959, laves det lille køretøj også som 3-hjulet.

Denne produktion var oprindeligt beregnet for det østriske og Schweiziske marked, men også i Danmark og England var det muligt at sælge den lille 3-hjulede.

Grundet afgiftsreglerne var bilen nu ikke længere en bil. Med 3-hjul blev den betegnet som en motorcykel.

Af de 1605 stk. BMW Isetta med 3 hjul der blev fremstillet i Tyskland frem til 1959, kom de 200 stk til danmark.

Herefter blev produktionen af BMW Isetta overladt til England som fremstillede bilerne og kabinescooteren frem til 1964.

Forskellen på de to køretøjer er ikke mange, men efterhånden kom englænderne op på at 60-64% var egne produkter til bilen.

Elektriske systemer samt bremsedele er nogle af de dele der er kendetegnene for om bilen/ scooteren er fra England eller Tyskland.

Ud over licens til Tyskland og England, fik også Frankrig og Brasilien licens, her kaldes køretøjet for henholdsvis Velam og Romi.

Isetta 300

Om den er køn, smuk eller bare ER, må være op til den enkelte at bedømme.

Isetta 300 med bagagebærer!

Mange af datidens små køretøjer var forsynet med en lille bagagebærer så der var mulighed for at medbringe lidt mere bagage end det der kunne anbringes på hylden under bagruden.

I dag er det blevet lidt af en trend at montere træk på det lille køretøj, så der kan køres med lille trailer eller campingvogn.

Det må være op til den enkelte ejer at vurdere om det er sundt for køretøjet at slæbe rundt på evt. to velvoksne personer samt deres bagage til en fjorten dages ferie.

BMW Isetta 300

Som den lille BMW 300 Isetta tog sig ud hos Knud Knudsen i Dølbyvad da jeg kom op for at kikke på den.

Teknisk gennemgang!

Ingen problem med at høre motoren starte men køre kunne den dog ikke grundet problemer med gearkassen.

Køb-køb!

Jeg var blevet gjort opmærksom på, kunne man finde et eksemplar der bare kunne trille, så var der intet at betænke sig over.
Denne her kunne også starte, alle ruder / lygter med glas var intakte og fungerede.